Nye krav fra Google i forhold til Google Shopping Feed

Om du benytter Google Shopping Feed (Google Product Listing Ads annonser) kommer det nye krav fra februar som er veldig viktige å følge. Det viktigste kravet er at EAN/GTIN er fylt ut på alle produkter som skal være med i feed’en. Produkter som mangler dette vil automatisk bli avvist til å vises på Google Product Listing Ads.

gtin-shopping-feed

Først, hva er GTIN?

GTIN står for Global Trade Item Numbers, og er en unik, global identifikator som brukes på produkter som produseres. En helt konkret høyttaler kan ha et GTIN-nummer mens en spesifikk type ledning har en annen GTIN.

I USA benyttes normalt GTIN, mens i Europa er det EAN (European Article Number) som er mest brukt. EAN er det man i Norge kjenner som strekkoden på produktet og består av 13 siffer.

For mer detaljer om GTIN, finner du full forklaring her: https://support.google.com/merchants/answer/160161

Google Product Feed’en godtar både GTIN eller EAN, men merk at Google alltid benevner kravet med at feltet heter GTIN.

Hva om jeg ikke har GTIN/EAN på produktene?

Det behøver ikke være en unik tildelt strekkode eller EAN som brukes. Andre alternativer du kan bruke til dette feltet er:

  1. For bøker benyttes ISBN nummeret
  2.  MPN (Manufacturer Part Number) kan brukes for reservedeler og tilsvarende
  3. Merke kan benyttes for globale merkevarer
  4. For de som lager egne produkter og som ikke har noen av disse numrene må det løses gjennom å sende inn info om dette på produktene til Google Merchant Center

Hvordan legger jeg inn dette nummeret i Google Shopping feed’en?

Dersom du bruker Trollweb’s Product Feeds modul er det allerede støtte for å aktivere dette nummeret for produktene.

Før du aktiverer feltet må det sjekkes at det faktisk eksisterer et nummer/merke på produktene som kan benyttes.

Veldig mange bruker EAN som SKU/varekode på produktene i Magento – og dersom det er tilfellet er det bare å sette opp at SKU skal brukes til GTIN.

Dersom det globale merkenavnet skal benyttes istedet velger du at attributten manufacturer/brand fylles inn i GTIN-feltet. Husk å alltid dobbelsjekke hvilken attributt som faktisk brukes i din Magento butikk.

Hvorfor krever Google dette?

GTIN hjelper Google å forstå helt nøyaktig hvilket produkt du selger, som Google så kan bruke til å optimalisere annonsene og legge til mer detaljer om produktet som du selv kanskje ikke har, som enda bedre produktbilder og liknende. Det gjør også at annonsene for produktene kan vises i kanaler du kanskje ikke annonserer i per i dag pga redusert informasjon om produktene. Google oppgir at nettbutikker som har fylt ut GTIN ser en konverteringsrate på opp mot 20% bedre enn de uten.

Spørsmål?