Oppsummering av MAX: The Marketing and Conversion Summit

MAX Nordic er en ny heldagskonferanse arrangert av netthandel.no med Ole Martin Evensmo i spissen og med dyktige Conversionista som medarrangør. I forkant var det solgt over 300 billetter og programmet var fullspekket med interessante foredragsholdere.

konferanse-nxt

Conversionista’s egen John Ekman var en kjempegod konferansier som hadde interessante oppfølgingsspørsmål til foredragsholderne og som tok oss med gjennom dagen med sin lune humor.

Hva var hovedinnholdet på MAX?

Som navnet tilsier, så handlet denne konferansen om markedsføring og konvertering. Det var en fin mix av foredrag som omhandlet tema som blant annet epostmarkedsføring, innholdsbygging, SEO, konvertering og UX og webpsykologi. Bredden blant foredragsholderne var god og veldig mange av innleggene hadde konkrete tips som kan tas i bruk i egen nettbutikk.

Til deg som ikke fikk deltatt på MAX i år – her er en smakebit fra utvalgte foredrag

Nathalie Nahay, The Web Psychologist LTD, nathalienahai.com

Dette var første foredraget idag, og Nathalie viste hvordan små grep innen hvordan prisgivning kan gjøres for å få mersalg. Vi fikk med oss 5 gode konverteringstips basert på psykologi:

  1. Charm Pricing – priser som slutter på f.eks. ,98 og ,99 konverterer gjerne bedre og samme gjelder også runde priser, som f.eks. 39,- vs 44,-
  2. Price Anchoring – presenter et tall høyt oppe på siden som er vesentlig høyere enn prisen på varen som vises lenger nede. Dette er med på å lure hjernen vår når vi absorberer prisen på produktet. I en produktliste kan det være bra å sortere etter høyeste pris først.
  3. The Decoy Affect – av to alternativer så velger de fleste det billigste alternativet. Legg til ett tredje alternativ som er dårligere innimellom, så vil dette være med på å bygge opp verdien av det dyreste alternativet.
  4. Cognitive Load – gjør det så enkelt som mulig for kundene på nettsidene. Reduser antall CTA for å komme til et gitt mål, sånn at færrest mulig faller av i prosessen.
  5. Processing Influencers – innholdet må være enkelt å prosessere, bruk en font som er lettlest (sans serif) og et tydelig og enkelt uttrykk og språk.
Kim Dalroth, Conversionista.se

Kim hadde en fengende presentasjon med masse tydelige eksempler på hvilke små justeringer i brukergrensesnittet som skal til for å forbedre konverteringsraten betraktelig.

Flere Trollweb-kunder ble trukket fram som gode eksempler

Ekstra hyggelig var det jo også at gode forbilder ble trukket fram fra Trollweb’s kundeportefølje, her representert av stormberg.com og fjellsport.no

Best practice for oppsett av søkefelt på mobilside
Best practice for oppsett av søkefelt på mobilside

Dagens praktiske tips å ta med seg hjem var sentrert rundt to tema:

  1. Søkefeltet må være synlig og tilgjengelig både på mobil og desktop. Kan gjerne ligge mellom logo og banner/annet innhold på mobilforsiden. Hvit bakgrunn på søkefelt er å foretrekke dersom nettbutikken har mørkere bakgrunn, sånn at det blir fremhevet.
  2. Det andre tipset gikk på å samle det viktigste innholdet på produktsidene, slik at produktbilde, pris og kjøpsknapp står i nært forhold til hverandre. Huskeregelen de tre P’ene (Picture, Price, P(B)utton :) og mange gode eksempler ga en grei forståelse på hvor viktig dette er.
Thomas Tonder, UX og konverterinsspesialist

Dette foredraget inneholdt tips til hvordan jobbe med prosjekter innen konverteringsoptimalisering og hvordan prosjekter han selv hadde jobbet med hadde gitt veldig gode resultater.

Det gjelder å ha fokus på produktet og progresjonen, og jobbe som et av teamet til nettbutikken for å få den rette forståelsen. Det ble også nevnt at mye tid kan spares på å ikke lage masse fancy slides underveis for å presentere forslag og endringer i prosjektet, men istedet holde workshop sammen med kunden og få gjort mest mulig endringer fortløpende.

Workshop med kunde/leverandør gjør ting mer effektivt
Workshop med kunde/leverandør gjør ting mer effektivt

Et tips på slutten av foredraget var at det må være mulig å gjøre endringer på nettsiden for at det skal bli bedre “If you change nothing – nothing will change”. Dersom man skal forbedre konverteringen så må man være åpne for å gjøre nye ting.

Ove Dalen, Netlife Research

Ove snakket om hvordan man lager bedre innhold, med temaet “Slik bygger du autoritet og troverdighet”. Vi fikk konkrete eksempler på hvordan dette kan gjøres, og med tydeliggjøring utfra hvordan det ikke bør gjøres.

Tips til innholdsbygging i nettbutikker
Tips til innholdsbygging i nettbutikker

Her er en kort punktliste:

  1. Skaff deg selvinnsikt. “Bli kjent” med kundene og deres forventninger og om merkevaren
  2. Lytt til kundene og bygg troverdighet gjennom å gi de beste svarene angående ditt produkt.
  3. Definer tydelige mål for innholdet og bygg det også naturlig inn på nettsidene. Legg for eksempel gjør-det-selv-artikler sammen med produktene som brukes i artikkelen.
  4. Invester i folkene som skal lage innholdet. Det finnes ingen kvikkfiks her, det tar tid og ressurser å bygge autoritet og troverdighet.
  5. Ikke bli blendet av alt det nye som kommer. Bruk mer tid på det varige og bestandige innholdet, det er ofte det som konverterer best.
Emil Kristensen, Sleeknote

Epostmarkedsføring er en av de mest effektive markedsføringsmetodene, og hvordan du bygger opp en større epostliste er interessant for mange.

Les også vår anbefalte løsning til nyhetsbrev pop-up

Gjennom foredraget til Emil ble det vist hvordan små grep kan ha stor uttelling for om kunder velger å melde seg på nyhetsbrevet. Igjen var flere Trollweb-kunder blant eksemplene på slides’ene, noe som var veldig kjekt. Blant eksemplene hans fikk vi se hvordan floyd.no hadde A/B-testet ulike design på popup for nyhetsbrevpåmelding  for å se hvilken som konverterte best, og hvordan getinspired.no økte konverteringen på nyhetsbrevpåmelding med nesten 38% bare ved å legge til en liten setning i popup’en som sier “Vinner trekkes hver måned”

Get Inspired la til en liten setning om at vinnere trekkes hver måned og fikk 38% i økt konvertering
Get Inspired la til en liten setning om at vinnere trekkes hver måned og fikk 38% i økt konvertering

Et av de viktigste poengene var at “Meld deg på vårt nyhetsbrev” ikke konverterer særlig bra – men om du i stedet gir kundene et incentiv for å melde seg på, enten det er konkurranse om å vinne gavekort eller noe annet, så fungerer det mye bedre.

Aleyda Solis, Orainti.com

Aleyda ga en solid presentasjon med 5 konkrete tips til hva du må gjøre i forhold til Ecommerce SEO:

  1. Allow only the crawling of URLs that you want to index & rank to avoud crawl budget issues
  2. Set Indexation Rules based on supply & demand to avoud duplication, cannibalization & index bloat issues
  3. Set non-available Product & Campaign landing pages elimination Rules to keep their value
  4. Identify you specific mobile search behavior to target your content & product offer & improve results
  5. Maximize your search results visibility & conversion by leveraging features & snippets
Bruk Google Search Console til å få en oversikt over antall indekserte sider
Bruk Google Search Console til å få en oversikt over antall indekserte sider

Les også vår tips-artikkel om Grunnleggende innstillinger for SEO i Magento.

Så – lærte vi noe på MAX?

Absolutt. MAX Nordic var en innholdsmessig bra konferanse med over gjennomsnittet antall konkrete anbefalinger å ta med seg tilbake til kontoret neste dag. Lokalet, Latter på Aker Brygge, var passelig store til antall deltakere på denne konferansen og skapte en fin ramme rundt det hele. Det var alt i alt en dag med mange inntrykk og svært dyktige foredragsholdere som stod på scenen. Vi kommer gjerne tilbake neste år :)